Warto przeczytać

• 18-19.05.2023 r.

SKARBY OPOLSKIEGO🧙

Poznaj Polskę czyli wycieczka klasy 6b i 6d "Skarby Opolskiego" 🏰🗝️

Dzień 1 😊

Zwiedzamy bajkowy Zamek Moszna, jego wspaniałe  ogrody - kluczową atrakcję Opolszczyzny. Przez chwilę poczuliśmy się jak w Hogwarcie 🧙‍♂️ - każdy został przydzielony przez tiarę do odpowiedniego domu Szkoły Magii i czarodziejstwa. Dzień zakończyliśmy zwiedzaniem Prudnika z przewodnikiem - Wieża Woka, Baszty Muzeum, Wieża Bramy Dolnej. Dzień pełen atrakcji 👍

Drugi dzień wycieczki klasy 6b i 6d w ramach programu Poznaj Polskę czyli Muzeum Wsi Opolskiej i Zamek Piastów Śląskich w Brzegu 🏰

Dzisiaj dowiedzieliśmy się jak żyli nasi przodkowie zamieszkujący tereny Opolszczyzny. Jednak największe wrażenie tego dnia zrobiła na nas wystawa sarkofagów władców piastowskich oraz brama wjazdowa z portalem z popiersiami królów i książąt w Zamku w Brzegu . 👑

opr. Justyna Stanek, Monika Rusnak, Agnieszka Misztal

• POEZJA I PROZA -KONKURS RECYTATORSKI

• W czwartek 18 maja 2023 r. w sali teatralnej Świdnickiego Ośrodka Kultury odbył się finał XVII Dolnośląskiego Konkursu Recytatorskiego Poezji i Prozy ,, Arka” . Finał konkursu otworzył Zespół muzyki dawnej „TotusMusicus”

Ogółem w konkursie wzięło udział 54 uczestników, w tym 29 recytatorów i 25 wykonawców poezji śpiewanej.

W finale wystąpiły uczennice naszej szkoły :

Amelia Furmańczyk z kl. 5c - nagroda w kategorii poezja śpiewana

Karolina Budziak z kl. 8c - nagroda w kategorii poezja śpiewana

• MODOWY TEAM NA WYBIEGU

• 17.05.2023 r. Pokaz mody szkolnej w ramach "School Fashion" -"Mój pierwszy projekt z ambasadorem eTwinning"

A co się działo podczas pokazu?, Czego się dowiedzieliśmy?

Nasz MODOWY TEAM zaprezentował  logo projektu i "Modowy słownik". Na wybiegu pojawili się uczniowie w strojach szkolnych współczesnych: dyskotekowym, galowym, "na co dzień w wersji zimowej oraz letniej. Nasi modele i modelki zaprezentowali się wraz z ekologicznymi dodatkami, które samodzielnie wykonali. Przedstawiliśmy ekologiczne aspekty przemysłu tekstylnego, podział popularnych materiałów naturalnych i sztucznych oraz  oznaczenia i certyfikaty gwarantujące "dobre" pochodzenie odzieży. Zastanawialiśmy się, skąd pochodzi większość ubrań noszonych przez Europejczyków, zachęcaliśmy do dokonywania świadomych wyborów podczas zakupu odzieży. Zaprezentowaliśmy nasz projekt szkolnych strojów, tzw. mundurków. Na chwilę przenieśliśmy się w podróż wehikułem czasu w okres, w którym uczniowie do szkoły chodzili w granatowych fartuszkach z białymi kołnierzykami. Na wystawie przygotowanej na okoliczność pokazu zamieściliśmy stare fotografie ukazujące modę szkolną "kiedyś" oraz dodatki w postaci przyborów i tarcz. Na koniec MODOWY TEAM zaprezentował się ponownie w koszulkach z logo recyklingu i własnoręcznie wykonanym rysunkiem z ekologicznym aspektem. Słowa klucze naszego pokazu to: ekologia, moda szkolna "wczoraj i dziś", eTwinning i oczywiście dobra zabawa:).

BRAWO: Paulina, Maja, Morgan, Klaudia, Oliwia, Sebastian, Leon, Manuela, Aleksandra, Sebastian, Laura, Lena, Blanka, Zuzia:).

Dyrektor szkoły pani Beata Lis podziękowała uczniom za zaangażowanie i kreatywne podejście do tematu. Pokaz obejrzeli uczniowie klas czwartych.

opr. Małgorzata Bieżanowska-Liwuś, Monika Ruskan, Rafal Gryszan

• KOLEJNY SUKCES NASZYCH UCZNIÓW

• W piątek 12 maja 2023 r. nasi uczniowie: Zuzanna Gromek (5c), Wojciech Sobczyński (6a), Szymon Krupa (7b) oraz Filip Graczyk (8a) pod opieką p.Sylwii Stachowicz udali się do Zespołu Szkół Społecznych w Bielawie, gdzie wzięli udział w I Powiatowym Konkursie Interdyscyplinarnym – IGRZYSKA WIEDZY. Konkurs składał się z 4 rund, sprawdzających wiedzę ogólną uczniów z różnych przedmiotów. Po dwóch godzinach zmagań wywalczyliśmy I MIEJSCE!

Naszej drużynie gratulujemy, a nauczycielom przygotowującym uczniów do tych zmagań serdecznie dziękujemy!

opr. Sylwia Stachowicz

• JAK WYKADROWAĆ OBRAZ-ZAJĘCIA W PLENERZE

• Kolejne zajęcia plastyczne uczniów klas 2 i 3 w plenerze.

Jak wykadrować obraz? Czy skórka od chleba może być gumką? Jak przenosić ołówkiem na papier widziany obraz? Co to jest perspektywa? Te i inne ciekawostki i zasady rysunku poznali uczniowie naszej szkoły. Rosną nam wspaniali artyści! 😀

opr. Sylwia Dubikowska

• PORTRET WYJĄTKOWEJ OSOBY

• Otaczają nas różni ludzie, rodzina, którą kochamy, mama, tato, rodzeństwo. Jedni z nich są dla nas bohaterami, inni przyjaciółmi, jeszcze inni nas drażnią, ale każdy z nich jest dla Kogoś ważny.

Klasa 2b na lekcji plastyki otrzymała za zadanie stworzyć portret wyjątkowej, niezwykłej osoby. Dzieci bardzo się starały i powstały piękne portrety. Uczniowie poznali budowę twarzy, zasady jej podziału. Relaksując się spokojną muzyką, stworzyli swoich "niezwykłych" bohaterów. Zapraszamy do galerii prac.

opr. Ewa Kowalczyk, Sylwia Dubikowska

• TORUŃSKA PRZYGODA

• 11-12.05.2023 r.

Wstrzymał słońce, ruszył ziemię...Czyli śladami Mikołaja Kopernika.  Tak klasy 5a , 6c i uczennice klasy 7a rozpoczęły swoją przygodę w Toruniu. Razem z przewodnikiem uczniowie poznali historie miasta i jego znaczenie dla handlu,  najważniejsze zabytki,  tradycje piernikarskie  i oczywiście postać Mikołaja Kopernika naszego słynnego astronoma który obchodzi w tym roku 550 rocznicę urodzin.

Zwiedziliśmy ruiny zamku krzyżackiego, Dom Kopernika, krzywą wieżę, Rynek. Największą atrakcją dzisiejszego dnia były warsztaty w Muzeum żywego piernika  gdzie poznaliśmy tradycje wypieku pierników ich skład i sposoby zdobienia. Każdy mógł samodzielnie wykonać  przepyszne pierniki. Nie zabrakło zakupów w piernikowym sklepie.

Drugi dzień toruńskiej przygody. W piątek odwiedziliśmy Planetarium gdzie zobaczyliśmy przepiękny pokaz Oto kosmos. Następnie przeżyliśmy prawdziwą podróż w czasie do dawnego Torunia w Domu Legend Toruńskich. Było dynamiczne, w ruchu i wesoło.

• MAGICZNA PŁAWNA

• 9 maja 2023 r. wszystkie drugie klasy naszej szkoły wyruszyły na wyprawę do magicznego, pełnego ciekawych eksponatów miejsca.

U podnóża Gór Izerskich leży miejscowość, w której odnaleźliśmy Zamek Legend Śląskich, pradawny Gród Rycerski oraz Arkę Noego. W zamku mogliśmy przenieść się do zaczarowanego świata, w którym królowały ogromne postaci z najstarszych legend regionu. Jak za magicznym machnięciem różdżki ożywiły się i opowiedziały nam dawne śląskie historie. Niektóre tragiczne i straszne, inne zabawne i ze szczęśliwym zakończeniem.
            W wielu z nich przewijała się znana postać Ducha Gór, Liczyrzepy. Teatr kukiełkowy, gra świateł i dźwięków oraz intrygujące opowieści pomogły nam jeszcze bardziej doświadczyć przeżyć minionych czasów. Później odkryliśmy Arkę Noego, która zachwyciła swoimi rozmiarami, w której wnętrzu mieści się muzeum sztuki sakralnej. Braliśmy też udział
            w warsztatach litograficznych. Po zwiedzaniu przenieśliśmy się do średniowiecznego Grodu Rycerskiego, w którym wybawiliśmy się do woli.  Mogliśmy tam wspiąć się na drewniane mury obronne, z bliska zobaczyć maszyny oblężnicze i poszaleć na placu zabaw. Wzrok przyciągała sporych rozmiarów replika Konia Trojańskiego, do wnętrza którego mogliśmy zajrzeć.

Pełni wrażeń, po całym dniu wróciliśmy - niechętnie do rzeczywistości, pozostawiając magię i Ducha Gór daleko za sobą.

opr. Iwona Klaskała

• WARSZAWA 2023-MAMY TO!

• Niesamowita warszawska przygoda uczniów klas: 8b i 8f (8-10.05.2023 r.), ok. 900 km przemierzone autokarem, ok.60 km pieszo uliczkami stolicy, ponad 60000 kroków i 3 słabo przespane noce:).  Mnóstwo wrażeń, zwiedzanie, integracja-ostatnia wycieczka w tym składzie:)

Dzień 1😊

Wyruszyliśmy o 3.00 rano w poniedziałek wiedząc, że czeka nas długa podróż i intensywny program zwiedzania. Warszawa przywitała nas piękną pogodą☀️. Nasze zwiedzanie zaczęliśmy od Muzeum Powstania Warszawskiego. Następnie udaliśmy się na Plac Piłsudskiego, gdzie zobaczyliśmy Grób Nieznanego Żołnierza. Niewątpliwie atrakcją były obchody zwiazane z 8 maja 🇵🇱. Całość tego dnia dopełnił spacer po Starym Mieście, po drodze odwiedzając takie zabytki jak: Bazylika Archiketadralna, dzwon na Kanonii. Nasz spacer przedłużyliśmy w okolice Krakowskiego Przedmieścia. Tam zobaczyliśmy Kościół p. w. Św. Anny, Pałac Prezydencki, Kolumnę Zygmunta i wiele innych ciekawych miejsc.

W drodze powrotnej przystanęliśmy przy jedynej pozostałości z getta warszawskiego – małego fragmentu ceglanego muru.

Dzień był pełen wrażeń i refleksji....

Dzień 2 😊

Drugi dzień naszego pobytu w Warszawie rozpoczęliśmy od wizyty w Centrum Nauki Kopernik. Każdy z nas mógł doświadczyć jak działa na nas iluzja, jak pracują ludzkie stawy i kości, dlaczego pewne zjawiska mają miejsce w przyrodzie i wiele innych ciekawych doświadczeń. Kolejnym punktem tego dnia był spacer w Ogrodach Botanicznych Uniwersytetu Warszawskiego, Plac Zamkowy, Muzeum Polin, Powązki.

Niezwykle ciekawym miejscem dla uczestników wycieczki był PGE Narodowy. Wśród naszych uczniów jest wielu kibiców piłki ⚽ i wizyta na tym stadionie była spełnieniem ich marzeń. Gdy weszliśmy na trybuny i wspięliśmy się na ich szczyt, z góry podziwialiśmy ogrom tego obiektu. Naprawdę, robi wrażenie ‼️

Atrakcją tego dnia okazała się również przejażdżka metrem 🚉

Dzień 3 😊

W trzecim, ostatnim dniu naszej wycieczki zwiedziliśmy zgodnie z planem Sejm i Senat, następnie udaliśmy się na spacer do Łazienek Królewskich i zespołu parkowo-pałacowego w Wilanowie. Po zakończeniu zwiedzania spędziliśmy czas w centrum handlowym „Złote Tarasy”. Był to nasz ostatni punkt wycieczki poprzedzający powrót do Bielawy. Warszawę opuszczaliśmy pełni wrażeń i refleksji.😊

opr. Monika Rusnak, Agata Gromek, Małgorzata Bieżanowska-Liwuś

• MALI ODKRYWCY Z WIZYTĄ W WAŁBRZYCHU

• To była super wycieczka... jak sama nazwa miejsca mówi, uczniowie klasy 3a i 3b byli odkrywcami:) ExploraPark to fantastyczne miejsce gdzie można odkrywać i poznawać wiele ciekawych rzeczy. Sami przekonajcie się, oglądając naszą fotorelację. Miny mówią same za siebie jak było:)

M.B.

• KONKURS RECYTATORSKI W ŚWIDNICY

• W ramach "Dni Papieskich" organizowanych w Świdnicy w dniu 08.05.2023 r. odbył się XVII Dolnośląski Konkurs Recytatorski Jana Pawła II ,, Arka” – eliminacje dla szkół podstawowych. W eliminacjach uczestniczyli: Amelia Furmańczyk, Karolina Budziak i Artur Droś.

Do finału z kategorii szkoły podstawowe jury zakwalifikowało: Amelię Furmańczyk z klasy 5c i Karolinę Budziak z klasy 8c.

Gratulujemy!

• NIETYPOWE ZAJĘCIA MATEMATYCZNE

• 5.05.2023 r.

Zajęcia matematyczne dla klas 5 i 6🍀

Witaj w krainie ExploraParku - miejscu, w którym nauka zamienia się w zabawę, a każde dziecko odkryje nową pasję!. Wśród atrakcji znaleźliśmy 120 interaktywnych gier logicznych. Układaliśmy mozaiki, łamigłówki, budowaliśmy konstrukcje i kulodromy z niezwykłych klocków. Fani współczesnej technologii znaleźli tu gry matematyczne i kinect box.

opr. Marlena Włostowska, Justyna Stanek, Monika Rusnak

• WARSZTATY W RAMACH "SCHOOL FASHION"

• 4.05.2023 r.

Warsztatowo, modowo, ekologicznie - planujemy, dyskutujemy, szukamy kreatywnych rozwiązań:). "Mój pierwszy projekt z ambasadorem eTwinning"

Czy w obecnych czasach moda ma znaczenie dla nastolatków? Czy to co modne jest zawsze ładne i wygodne? Jak ubierały się do szkoły nasze babcie i nasi dziadkowie? Podczas pracy nad projektem poznajemy różnorodne style młodzieżowe we współczesnej i dawnej szkole, rodzaje materiałów i ich pochodzenie. Zadania projektowe umożliwią uczniom rozwijanie ich kompetencji kluczowych.

A jakie mamy cele?

• Rozbudzanie zainteresowań poznawczych i wzbogacenie wiadomości z zakresu zajęć artystycznych, socjologii, historii, języka angielskiego;
            • Kształtowanie umiejętności społecznych - współdziałania w zabawach i sytuacjach zadaniowych;
            • Rozwijanie umiejętności rozwiązywania problemów;
            • Rozwijanie umiejętności posługiwania się TIK – Google, aparat/telefon, wybrane aplikacje internetowe.

Zadania podzielone, teraz działamy:).

opr. Małgorzata Bieżanowska-Liwuś, Monika Rusnak, Rafal Gryszan

• MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ STRAŻAKA

• 4 maja obchodzimy Międzynarodowy Dzień Strażaka. W tym dniu uczniów klas drugich naszej szkoły odwiedził Druh Łukasz Sikorski z Ochotniczej Straży Pożarnej w Budzowie. Uczniowie poznali szczegóły pracy strażaka, przymierzyli mundur bojowy i hełm, a także utrwalili zasady udzielania pierwszej pomocy. Uczyli się korzystania z defibrylatora oraz wykonywania masażu serca. Dziękujemy Druhowi Łukaszowi za tak ciekawe spotkanie. Wszystkim Strażakom w dniu ich święta życzymy Wszystkiego Najlepszego i dziękujemy za odwagę, poświęcenie i stałą gotowość do ratowania naszego życia!

opr. Zuzanna Jedynak

• PATRIOTYCZNIE...

• Wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych w szkole. 🇵🇱

Klasa 3B wraz z wychowawcami kultywuje tradycję i szacunek dla kultury.🌹

opr. Martyna Zarycka

• WYNIKI KONKURSU CZYTELNICZEGO

• Przedstawiamy laureatów szkolnego konkursu czytelniczego. Poziom wiedzy w poszczególnych kategoriach był bardzo wyrównany. W tym roku uczniowie klas 2 wykazali się wiedzą na temat polskich legend - w tym naszej lokalnej bielawskiej legendy o krasnoludkach. Klasy 3 mierzyły się z mitem o Dedalu i Ikarze autorstwa Grzegorza Kasdepke, natomiast klasy 4-8 sprawdzały swoją wiedzę o J. R. R. Tolkienie i jego dziełach.

Wszystkim laureatom gratulujemy!

opr. Marta Cieplińska

• SUKCESÓW PŁYWACKICH CIĄG DALSZY:)

• 28.04.2023 r.

Ostatni dzień rozgrywek dostarczył również wiele medali i sportowych emocji. Rywalizowali najstarsi uczniowie szkoły. Oto wyniki 📋👇

ROCZNIK 2008

Styl klasyczny🏊‍♀️

Karol Smoliński - 1m

Micha Pastuszka- 2m

Drużynowo SP 10 zajęła I miejsce 🥇🌹 z 940 pkt.

BRAWO WY 👏👏👏

GRATULUJEMY i DZIĘKUJEMY ❤️

opr. Alicja Szymeczko, Monika Rusnak

• SUKCES W KONKURSIE RECYTATORSKIM

Wczoraj przeżywaliśmy ogromne emocje śledząc sceniczne interpretacje uczestników II Międzyszkolnego Konkursu Recytatorskiego “Skrzydlate Słowa 2.0” dla uczniów dolnośląskich szkół podstawowych z klas 4-8.

W zmaganiach finałowych wzięło udział 28 uczestników reprezentujących szkoły z całego województwa dolnośląskiego.

II miejsce  zajela – Julia Land za interpretacje prozy  „Gwiazd naszych wina” – fragmenty prozy John’a Green’a.

Uczenica naszej szkoły została przygotowana do turnieju przez panią Monikę Krawiec.